Julkalender 2014 Lucka 19 – Så bra att man blir arg.

En av 2014 års absolut bästa skådespelarinsatser utförs utan tvekan av Jake Gyllenhaal. Dan Gilroys regidebut Nightcrawler är en intensivt svart historia med en huvudroll som ekar av de stora sociopaterna genom filmhistorien. Travis Bickle, Rupert Pupkin, Anton Chigurh, Tom Ripley, Patric Bateman och nu Louis Bloom. Gyllenhaal rekommenderas att spendera våren under tak, för nomineringarna kommer att hagla.

Men trots att jag har sett få filmer som bidragit med så koncentrerad filmkonst under året lämnade jag salongen irriterad. Här känner jag att den som inte har sett filmen kan sluta läsa. För jag kommer nämligen nämna filmens upplösning.

bloom

Min frustration med den här filmen grundas ligger i att Bloom inte får sota för sitt beteende. På inget sätt låter Gilroy Bloom lida för sina handlingar. Jag menar inte att det är en regissörs uppgift att måla upp en perfekt historia i varje film där allas onda handlingar straffas balanserat och rättvist. Men jag har svårt för filmer där ondska får härja fritt utan konsekvenser.

Samtidigt gör det filmen ännu mer intressant för mig. Att starkt ogilla en film samtidigt som man uppskattar dess briljans sätter igång tankarna. Det utmanar min bild av vad det är som gör film “objektivt” bra. Så därför gillar jag att ogilla Nightcrawler, tror jag.

One thought on “Julkalender 2014 Lucka 19 – Så bra att man blir arg.

  1. Pingback: Årets bästa 2014 – Topp fem! | Hög av Film

Leave a Reply

